Charles Allan Gilbert był jednym z czołowych amerykańskich ilustratorów. Rysunek All is Vanity przedstawiający siedzącą przed lustrem kobietę i trupią czaszkę w jednym to najbardziej znany rysunek artysty, który powstał podczas jego studiów w Art Students’ League w Nowym Jorku, w 1982 roku. Poraz pierwszy opublikowano go w magazynie Life, w 1902 roku.
Na przestrzeni lat powstało mnóstwo kopii "inspirowanych" tym słynnym rysunkiem. Wirtualne Museum of Optical Illusions wydało w 2009 roku nawet specjalny katalog - Skull Optical Illusions, w któym zebrano ponad 50 takich ilustracji (katalog można nabyć na stronie amazon za 21,99 $).
O ile mniej znanym artystom kopiowanie można jeszcze darować (choć to karygodny zwyczaj), to znanym na całym świecie markom takim jak Dior już absolutnie nie. Tym bardziej zbulwersował mnie znaleziony przeze mnie przez przypadek kilka dni temu w Internecie (przy okazji szukania materiałów do artykułu o perfumach na Halloween) plakat reklamowy perfum Dior Poison autorstwa niemieckiego fotografa mody - Vincenta Petersa.
Prace Petersa publikowane były w takich magazynach jak: Vogue, Numero czy Dazed and Confused. Do klientów fotografa należeli m.in. Miu Miu, Samsonite, Yves Saint Lauren, Emporio Armani czy Guess (Peters jest autorem zdjęć reklamowych do kampanii perfum Guess Seductive i Guess Seductive I'm Yours z 2010 roku oraz Guess Seductive Wild Summer z 2011 roku).
Co z tego, że plakat perfum Dior Poison wygląda super, skoro to plagiat? Dior powinien się wstydzić. Choć z drugiej strony - kto żywemu zabroni? Gilbert już dawno nie żyje, więc co im może zrobić? Może co najwyżej przewracać sie teraz w grobie.