Classic Perfume Advertising 1920-1970 – książka o reklamach perfum

poniedziałek, 26 stycznia 2015    0    Perfumy, YouTube

Classic Perfume Advertising 1920-1970 – książka o reklamach perfum

Classic Perfume Advertising 1920-1970 Jacqueline Johnson to książka – album składająca się z reklam perfum, jakie ukazały się we francuskiej i amerykańskiej prasie w XX wieku.

Moje zainteresowanie perfumami jest holistyczne. Oznacza to, że interesuje mnie niemal wszystko, co z nimi związane, począwszy od składników, przez kompozycje zapachowe i ich twórców, a skończywszy na opakowaniach, blotterach i reklamach perfum

Jako rasowa perfumoholiczka kupuję nie tylko perfumy, ale również książki poświęcone tematyce zapachowej. Z uwagi na to, że na rodzimym rynku jest ich niewiele, szukam ich w zagranicznych sklepach internetowych, najczęściej na Amazonie. Jakiś czas temu znalazłam tam książkę Classic Perfume Advertising 1920-1970, której tematyka (reklamy perfum) bardzo mnie zainteresowała. Czy warto było ją kupić?

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Wygląd książki Classic Perfume Advertising 1920-1970

Autorka książki – nieżyjąca już Jacqueline Johnson – była ogromną pasjonatką perfum. Jej przygoda z zapachami rozpoczęła się od lektury książki Commercial Perfume Bottles. Wkrótce potem Jacqueline wstąpiła do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miłośników Flakonów Perfum (ang. International Perfume Bottle Association). Z czasem jej pasja ewoluowała do tego stopnia, że Johnson postanowiła wydać własną książkę o tematyce zapachowej. W rezultacie, w 2007 roku na rynku ukazała się Classic Perfume Advertising 1920-1970 – pozycja dedykowana reklamom perfum.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Książka została ładnie wydana. Posiada twardą oprawę i błyszczący, kredowy papier. Co prawda nie jest on zbyt praktyczny (widać na nim każdy odcisk palca), ale dzięki niemu książka naprawdę dobrze się prezentuje. A w zasadzie nie książka, tylko album. Znajdziemy tu bowiem głównie zdjęcia. A dokładniej: 372 reklamy perfum, które ukazały się we francuskiej i amerykańskiej prasie w XX wieku. Wszystko to razem sprawia, że Classic Perfume Advertising 1920-1970 stanowi idealny tzw. coffee table book.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki Classic Perfume Advertising 1920-1970

Kupując Classic Perfume Advertising 1920-1970 miałam nadzieję nie tylko zobaczyć, jak wyglądały reklamy perfum w XX wieku, ale również dowiedzieć się czegoś na temat ich twórców i związanych z nimi historii. Zdjęcia stanowią bowiem nie tylko główny atut tej książki, ale również swoiste résumé znanych artystów, począwszy od fotografów (Irving Penn, Edward Jacobson), przez pisarzy (Jean Cocteau), a skończywszy na malarzach (Andy Warhol, Salvador Dali).

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Liczyłam także na analizę reklam. Opis tego, jak na przestrzeni lat się one zmieniały i jakim trendom podlegały, a także na to, co obiecywał widniejący na okładce książki napis: “with price guide”. Spodziewałam się zatem, że znajdę tu coś w rodzaju przewodnika po – bądź co bądź niszowym - świecie reklam perfum. Niestety – wbrew zapowiedzi z okładki, w książce poświęcono temu tematowi zaledwie kilka zdań. Skupiłam się więc na oglądaniu zdjęć.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Na prawie 200 stronach książki Classic Perfume Advertising 1920-1970 znajdziemy aż 372 reklamy perfum kilkudziesięciu marek*, m.in.: Caron, Coty, Guerlain czy słynnej Elsy Schiaparelli, której kadłubkowy kształt perfum Shocking kilkadziesiąt lat później zainspirował powstanie flakonu JPG Classique.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Poza wyżej wymienionymi markami w albumie znalazły się również informacje na temat nieznanych mi dotąd: Bienaimé, Worth, Ellyn Deleith, Marie Earle czy Hattie Carnegie.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Zabrakło w tej książce reklam perfum Dior czy Chanel. Być może autorka wyszła z założenia, że to niepotrzebne. Na rynku znaleźć można bowiem pozycje w całości poświęcone tym markom.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

W przeciwieństwie do zdjęć, warstwa merytoryczna książki jest bardzo uboga i pozostawia wiele do życzenia.Opisy marek perfum poza kilkoma wyjątkami (m.in. Elizabeth Arden, Avon, Hattie Carnegie) sprowadzają się do kilku zdań nie wnoszących żadnej wartości dodanej. O opisach samych reklam, ich twórcach czy związanych z nimi historiach nawet nie wspominam, bo ich tutaj po prostu nie ma. A przecież możnaby o tym napisać mnóstwo ciekawych rzeczy!

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Wiele zdjęć reklam zawiera wybrakowane informacje: bez dat, nazwisk twórców czy nazw czasopism, co wskazuje na niedbale wykonany research autorki I jest niezwykle irytujące dla kogoś, kto kupuje książkę z myślą o tym, żeby dowiedzieć się z niej czegoś nowego.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Na końcu książki znajdziemy 2 mini rozdziały poświęcone komunikacji wizualnej marek perfum I tych specjalizujących się w produkcji mydeł. Ciekawe tematy, choć potraktowany bardzo po macoszemu. Tak bardzo, że w zasadzie możnaby je pominąć.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Z uwagi na niską wartość merytoryczną nie jestem w stanie ocenić tej książki zbyt dobrze. Dlatego też raczej nie poleciłabym Wam jej kupna. Ja jednak nie żałuję, że ją kupiłam. To w końcu kolejna książka o perfumach! ;-) Miło mi będzie do niej czasem wracać, choć głównie po to, by pooglądać obrazki. W roli coffee table book sprawdzi się więc idealnie.

Recenzja książki o perfumach Classic Perfume Advertising 1920-1970, Jacqueline Johnson

Słyszeliście kiedyś o tej książce? Interesuje Was marketing zapachowy? Może znacie jakąś inną książkę poświęconą tej tematyce, którą moglibyście mi polecić?

PS Gorąco zachęcam do obejrzenia filmowej recenzji tej książki!

Podobał Ci się ten artykuł?

Jeśli tak, to zapisz się do mojego newslettera, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach o perfumach i nie tylko. Nikomu nie ujawnię Twojego adresu!