10 faktów na temat Bottega Veneta
- Powstanie marki Bottega Veneta
- Tomas Maier
- Slogan marki
- Cabat Bag
- Asortyment marki Bottega Veneta
- Bottega Veneta w Polsce i na świecie
- Książka o Bottega Veneta
- Bottega Veneta EDP
- Portfolio zapachowe Bottega Veneta
- Perfumy Bottega Veneta w Polsce
1. Powstanie marki Bottega Veneta
Bottega Veneta (z wł. sklep wenecki) to włoski dom mody specjalizujący się w produktach luskusowych, znany głównie ze swoich wyrobów skórzanych. Marka powstała w 1966 roku w Vincenzie (na północnym-wschodzie Włoch, pomiędzy Wenecją a Weroną), z inicjatywy dwóch rzemieślników: Michele Taddei i Renzo Zengiaro. Opracowali oni własną technikę wyplatania skór o nazwie intrecciato (z wł. warkocz), która do dziś stanowi symbol marki. Dzięki wysokiej jakości rękodzielniczej i filozofii dyskretnego designu (bez widocznego logo) Bottega Veneta szybko zyskała uznanie klientów. Jednak w latach 90-tych, po przejściu na emeryturę założycieli, marka zaczęła podupadać.
2. Tomas Maier
W 2001 roku Bottega Veneta weszła w skład Gucci Group*, a dyrektorem artystycznym marki został – wskutek rekomendacji Toma Forda - Tomas Maier. Pochodzący z Niemiec projektant o imponującym CV (w którym figurują takie domy mody jak Sonia Rykiel i Hermès), jeszcze w tym samym roku – jesienią - zaprezentował swoją pierwszą kolekcję na wiosnę/lato 2002.
*Grupa Gucci wchodzi w skład międzynarodowej grupy Kering, wcześniej znanej jako PPR (od nazwisk założycieli: Pinault-Printemps-Redoute).
W ciągu ostatniej dekady Meier nie tylko przywrócił marce Bottega Veneta jej dawny blask, ale uczynił ją również jedną z najbardziej luksusowych i pożądanych marek na świecie*. W jaki sposób tego dokonał? Uczynił z wspomnianego wyżej motywu warkocza emblemat firmy i powrócił do rękodzielniczego sposobu produkowania z początków jej działalności.
** Wisienką na torcia uznania było dla marki przyznanie jej w 2006 roku przez Luxury Institute of New York tytułu najbardziej prestiżowej marki wśród najbogatszych obywatelek USA.
3. Slogan marki
W latach 70-tych Bottega Veneta reklamowała się hasłem: When your own initials are enough. Po objęciu stanowiska dyrektora artystycznego przez Meiera, powrócono do tej tradycji. Dziś brak widocznego logo na produktach marki to jeden z jej znaków rozpoznawczych.
4. Cabat Bag
Bottega Veneta słynie przede wszystkim ze skórzanych, ręcznie robionych torebek. Cena najsłynniejszej z nich – tzw. Cabat Bag, rozpoczyna się od 5,500 $ wzwyż. Do jej miłośniczek należą m.in. Julianne Moore, Cameron Diaz, Miley Cyrus czy Reese Whiterspoon.
Na polskich ulicach rzadko spotkać można kobietę z torebką tej marki. Co innego podczas eventów. Polskie celebrytki szczególnie upodobały sobie kopertówkę o nazwie Knot. Noszą ją m.in.: Anna Mucha, Małgorzata Socha i Kinga Rusin.
Skórzane akcesoria Bottega Veneta bardzo lubi również Dawid Woliński, który często pozuje z produktami tej marki do zdjęć, które publikuje na swoim Instagramie.
5. Asortyment marki Bottega Veneta
Od czasu objęcia sterów przez Tomasa Maiera, asortyment marki Bottega Veneta poszerzył się o takie produkty jak: biżuteria, okulary, perfumy i akcesoria do wystroju wnętrz. W lutym 2005 roku ukazała się pierwsza damska kolekcja prêt-à-porter, a w czerwcu 2006 roku zadebiutowała rówież kolekcja męska.
6. Bottega Veneta w Polsce i na świecie
Dziś butiki Bottega Veneta znajdują się w ponad 140 krajach na świecie, m.in.: Arabii Saudyjskiej, Hiszpanii, Rosji, Chinach, Japonii i Turcji. W Polsce produkty tej marki można kupić w warszawskim domu handlowym VitkAc, przy ulicy Brackiej 9.
7. Książka o Bottega Veneta
W 2009 roku na rynku ukazała się książka Bottega Veneta When your own initials are enough, autorstwa Tomasa Maiera. Na prawie 300-stu stronicach albumu znalazły się nie tylko piękne zdjęcia produktów marki, ale również informacje na temat historii jej powstania.
8. Bottega Veneta EDP
Pierwsze perfumy marki Bottega Veneta o tej samej nazwie ukazały się na rynku w 2011 roku. Twarzą tej skórzano-szyprowej kompozycji została Nine d'Urso - córka francuskiej ikony mody Inès de la Fressange i włoskiego art dealer Luigi d'Urso. Do wielbicielek tego zapachu należy m.in. Anna Przybylska.
9. Portfolio zapachowe Bottega Veneta
Dziś w portfolio marki Bottega Veneta znajduje się kilka zapachów (w tym jeden męski o nazwie Bottega Veneta Pour Homme). Tworzą je tak znakomite nosy jak:
- Michel Almairac (Burberry Body, Chloe EDP)
- Daniela (Roche) Andrier (Burberry London for Men, Lanvin Marry Me)
- czy Antoine Maisondieu (prada Infusion d'Iris, Carner Barcelona Tardes)
Najnowsze perfumy marki o nazwie Knot (ang. węzeł) ukazały się na rynku w tym roku. Skórzano-szyprowa kompozycja zosstała zainspirowana ulubionym modelem torebki Maiera o tej samej nazwie.
10. Perfumy Bottega Veneta w Polsce
Dystrybutorem perfum Bottega Veneta jest firma Coty. W Polsce sprzedaje je na wyłączność sieć perfumerii Sephora.
- Słyszeliście wcześniej o marce Bottega Veneta?
- Co sądzicie o projektach tej marki?
- Może mieliście już okazję poznać któryś z zapachów Bottega Veneta? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!